Mer Julgodis


Knäckisar

Busenkelt, 2dl vispgrädde
2dl ljus sirap 
2dl socker 

Stoor glasskål i micron, cirkus 20min
öppna rör då & då under tiden.
Provade koka på plattan förra året men jag vispade å vispade
i nästan 40-60min då och dom blev förstörda. För mjuka. 
Tydligen ska man bara röra om lite lätt! ;)   
  


Mintkyssar

20-25st
Till formarna & "kyssen":
75g choklad (jag tog 100g)
Mintkräm: 
2dl Florsocker
1-1,5msk mjölk
1-2krm pepparmintsarom

Smält chokladen i ett vattenbad, 
pensla sen formarna med choklad och täck hela insidan av formarna
låt stelna i kylen i 20min, pensla återigen ett lager låt stela 20min.
Ibland kan det vara bra att pensla 3lager för att det ska bli bra!
Gör mintkrämen, pilla försiktigt bort pappret på formarna.   
Spritsa/klicka i krämen och låt stelna, spritsa slutligen på "kyssen"

jag började göra julfudge oxå men tog sån tid och jag ska
fortsätta toppingen imorrn kväll..

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback